• Tomatentelers overtuigd van robotica - drie telers gaan aan de slag met de Priva Deleafing Robot

Priva De Lier  vrijdag 10 juni 201612:00

Op 14 juni, op de eerste dag van de GreenTech 2016, wordt de Priva Deleafing Robot geïntroduceerd in de markt. Wereldwijd is deze robot het eerste product dat de teler een economisch verantwoord alternatief biedt voor het handmatig verwijderen van bladeren in de tomatenteelt. Drie vooraanstaande telers uit het consortium dat betrokken is bij de ontwikkeling van de robot, Lans, Prominent en Vereijken Kwekerijen, gaan met de robot aan de slag. De Priva Deleafing Robot is de eerste in een serie oplossingen voor automatisering van gewashandelingen in de tuinbouw. Op de GreenTech worden de officiële namen van zowel deze eerste robot als de familienaam van de serie bekend gemaakt.

Gewashandelingen zijn een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering en de vraagstukken waar telers op dit gebied mee te maken krijgen worden uitdagender. Arbeid is een behoorlijk grote kostenpost binnen het bedrijf, maar dat is niet het enige. Arbeid is vaak onvoorspelbaar en voor een groot aantal handelingen wordt het steeds moeilijker om mensen te vinden die gemotiveerd zijn om het werk te doen.

Robotica heeft de potentie om de continuïteit en voorspelbaarheid van de bedrijfsvoering te verhogen, terwijl de kosten gelijk blijven of zelfs dalen.

Co-creatie met telers
Samenwerking, geduld, doorzettingsvermogen en een flinke dosis lef waren onmisbaar in dit unieke project. De nauwe betrokkenheid van een grote groep telers bleek essentieel: alleen de telers kunnen de praktische toepasbaarheid van de robot écht goed beoordelen. En dat is waar tijdens de ontwikkeling veel aandacht aan is geschonken.

Aan de ontwikkelingen en het testen ging een andere keuze vooraf, namelijk de keuze voor de handeling die als eerste geautomatiseerd zou worden. De keuze voor bladsnijden was een logische keuze omdat de risico's voor de teler hierbij te overzien waren.

Telers overtuigd
De robot is bestemd voor telers die de ambitie hebben de gewashandelingen te automatiseren. Doordat de robot naast de menselijke arbeidskrachten kan opereren en een deel van de gewashandelingen voor zijn rekening kan nemen, is het mogelijk om de automatisering geleidelijk in te voeren. Drie vooraanstaande telers uit het consortium dat betrokken is bij de ontwikkeling gaan met de robot aan de slag. Dit maakt hen de eerste bedrijven in de wereld waar robotica onderdeel uitmaakt van gewashandelingen in de dagelijkse bedrijfsvoering. Vanaf 14 juni is het mogelijk om een pre-order te plaatsen, zowel op de GreenTech als online via de website van Priva.

Robotica als dienst
De manier waarop de bladsnijrobot wordt opgenomen in bedrijfsvoering, verschilt feitelijk niet van de arbeid door mensen. De inzet wordt als dienst aangeboden zodat de teler direct profiteert van de voordelen die het product biedt voor het bedrijf, zonder een terugverdientijd van meerdere jaren.

Toekomst
Bladsnijden bij tomaten is pas het begin. Deze eerste generatie van geautomatiseerde gewashandelingen gaat leiden tot meer toepassingen, zoals andere gewassen en handelingen, bijvoorbeeld het oogsten van komkommers.

GreenTech Community Award

Om de hele tuinbouw een stem te geven, introduceert de GreenTech een publieksprijs: De GreenTech Community Award. Deze nieuwe prijs stelt tuinbouw professionals in staat om hun innovatie in de spotlight zetten. De Priva Deleafing Robot doet ook mee aan de race voor de GreenTech Community Award. Het zal een nek-aan-nekrace worden, dus we hebben zoveel mogelijk stemmen nodig.

Kunnen we rekenen op uw stem? Stem op Priva via de link.

Nog geen vrijkaarten voor de GreenTech? Registreer nu voor drie dagen gratis toegang via onderstaande button.

button_registration_greentech

3. Tien internationale partners vormen gezamenlijk Priva Partner Plaza op GreenTech 2016 / 13 apr